اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تلخی‌های «شاد»

در پی شیوع کرونا به منظور ایجاد تعامل بهتر و حفظ ارتباط آموزشی بین معلمان و دانش‌آموزان اپلیکیشن اندرویدی شاد رونمایی شد. اکنون این شبکه اجتماعی دانش‌آموزان با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، سختی‌ها و چالش‌های زیادی برای آموزش دهندگان و یاد گیرندگان به وجود آورده است.

تلخی‌های «شاد»

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، در پی شیوع بیماری کرونا مدارس و مراکز آموزش کشور تعطیل و باعث اختلال در روند آموزش دانش‌آموزان شد.

پس از مدتی به توصیه مدیران و معاونین آموزش و پرورش معلمان شروع به ارائه آموزش های پراکنده در فضای مجازی کردند اما این کافی نبود.

 جهت جلوگیری از آسیب به این حوزه نیاز بود روش‌های جایگزین برای امر آموزش و یادگیری کودکان و ایجاد یک سازکار منظم از طرف وزارت آموزش و پرورش صورت پذیرد.

 بر این اساس به منظور ایجاد تعامل بهتر و حفظ ارتباط آموزشی بین معلمان و دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش با شعار عدالت اجتماعی و عدالت آموزشی از اپلیکیشن اندرویدی "شاد" رونمایی کرد.

اکنون این شبکه اجتماعی دانش‌آموزان با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، سختی‌ها و چالش‌های زیادی برای آموزش دهندگان و یادگیرندگان به وجود آورده است.

بی‌توجهی به تمکین مالی و در اختیار نداشتن گوشی‌های هوشمند و اینترنت برخی از دانش‌آموزان مشکلاتی است که باعث اعتراض والدین و معلمان شده است.

همچنین کند یا نبودن اینترنت در برخی از مناطق کشور از دیگر مشکلات اجرایی این طرح به شمار می‌آید چنانکه برخی 

سرعت پائین "شاد" مشکل‌ساز شده است

 در این خصوص یکی از فرهنگیان استان لرستان به خبرنگار فارس گفت: عدم احراز هویت برای دانش‌آموزان و معلمان و ناهماهنگی بین برنامه «سناد» و «شاد» از مشکلات این نرم‌افزار است.

 وی ادامه داد: همچنین سرعت پایین این برنامه باعث شده که معلمان برای اشتراک‌گذاری ویدئوهای آموزشی دانش‌آموزان با مشکل مواجه شوند.

برای همه فرزندانم فقط یک گوشی داریم

محمد علی‌زاده، یکی از والدین نیز در همین راستا گفت: پسر و دخترم در مقطع متوسطه مشغول تحصیل هستند که به دلیل عدم تمکن مالی به‌طور مشترک از یک گوشی استفاده کرده و این باعث تداخل مشخصات و زمان تشکیل کلاس‌های آنان می‌شود.

وی افزود: فرزندانم نمی‌توانند همزمان از یک گوشی برای کلاس‌هایی که با یکدیگر تداخل دارند استفاده کنند.

 بستر ضعیف سامانه جوابگو نیست

در همین رابطه یکی از معلمان دوره متوسطه خرم‌آبادی گفت: به دلیل اینکه چند کلاس مشترک دارم و مجبورم مطالب را چندین بار در کلاس به صورت مجزا بارگذاری کنم که این باعث ترافیک شده و به دلیل بستر ضعیف سامانه جوابگو نیست.

این روش یادگیری باعث تضعیف روحیه بچه‌ها شده است

در همین خصوص پروین محمدی، یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان گفت: زمان تدریس بعضاً برخی از معلمان برای یادگیری و آزمون‌های کلاس زمان تعیین می‌کنند اما دانش‌آموزان به دلیل مشکلات نرم‌افزاری و اینترنت نمی‌توانند سر وقت تعیین شده جوابگو باشند.

 وی افزود: این روش تدریس و یادگیری باعث تضعیف و از بین رفتن روحیه و انگیزه بچه‌ها شده است.

خیلی از خانواده‌ها بستر لازم را ندارند‌

 سپهوند، معلم دوره متوسطه مدارس نیز به رایگان نبودن اینترنت و بالا رفتن هزینه کارکرد سیم‌کارت و اینترنت معلمان و دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: خیلی از خانواده‌ها اینترنت و گوشی هوشمند یا کامپیوتر خانگی ندارند‌.

وی خاطرنشان کرد: تدریس در محیط خانواده برای آنان مشکل است.

سپهوند معتقد است انجام کارهای گروهی باعث ایجاد روحیه لازم در یادگیری دانش‌آموزان شده که این روش انگیزه دانش‌آموزان سلب می‌شود و آنان فقط بعنوان رفع تکلیف، در برنامه فعالیت می‌کنند.

شبکه آموزشی دانش‌آموزان با این‌که یک نوآوری محسوب می‌شود اما نواقص و مشکلاتی دارد و معلمان و دانش‌آموزان را با چالش‌های مختلفی مواجه ساخته است.

 این برنامه بر پایه اینترنت است که نیاز به سخت افزارهایی مانند گوشی‌های هوشمند یا رایانه دارد اما بسیاری از دانش‌آموزان به ویژه مناطق محروم کشور توانایی تهیه آن را ندارند.

 با نگاهی به اصل ۳۱ قانون اساسی مبنی بر این‌که دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت را تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و از آنجاکه ایران جزء کشورهای بحران‌زا در دنیاست از مسئولان انتظار می‌رود به دلایلی که به آن اشاره شد، برای آموزش و یادگیری دانش‌آموزان زیرساخت‌ها و بستر مناسب را برای آموزش فراهم و در این رابطه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های لازم خود استفاده کند.

انتهای پیام/

گزارش از محمدرضا گودرزی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول